Rust en Ruimte in je leven

Rust en ruimte

Meer “rust en ruimte” in je leven

 

Wanneer je in stressvolle omstandigheden verkeert, vraagt dat veel van je lichaam. Daar is niets mis mee, maar je moet je lichaam ook rust gunnen. Om meer rust en ruimte in je hoofd te creëren heb ik voor jullie een aantal tips op een rijtje gezet waar jullie thuis mee aan de slag kunnen. 

  • Opruimen

Ruim je huis eens op. Een opgeruimd huis is immers een opgeruimd hoofd! Hoe meer licht en ruimte, des te fijner je je voelt, neem afscheid van overtollige ballast en maak ruimte voor rust.

  • Multitasking

Stop met multitasking, dit schakelen tussen taken kost tijd en mentale energie. Doe de dingen na elkaar, je bent sneller klaar en is minder druk voor je brein.

  • Beweging

Ga buiten sporten of wandelen. Een wandeling in de buitenlucht zorgt voor een heldere geest en helpt je gedachten te ordenen.

  • Loslaten

Vaak denken we dingen die eigenlijk helemaal niet waar zijn zoals bijvoorbeeld: Ik ben niets waard of ik kan dit niet. Deze gedachten ontstaan in ons brein door angst en onzekerheid. Deze gedachten dragen niets bij aan jou kwaliteit van leven en jou geluk, laat ze dus los! Je bent goed zoals je bent

  • Moeten

Stop eens met ik “moet” nog dit en ik “moet” nog dat. Begin eens met ik “wil” nog dit en ik “wil” nog dat. Op deze manier is alles minder gejaagd en geeft minder stress.

  • Spijt

Blijf niet hangen in het verleden, je kunt er toch niets meer aan veranderen. Op het moment dat je het deed was dat voor jou de beste keuze.

  • Mindset

Alles wat je aandacht geeft groeit. Voel je je onrustig en focus je je hierop, dan wordt het erger en duurt het langer voordat het weer voorbij is. Hoe positiever en rustiger je mindset, hoe sneller je weet waar het vandaan komt, je er iets aan kunt doen en je de onrust kunt loslaten. Helaas is “gewoon loslaten” makkelijker gezegd dan gedaan… Om dingen wat gemakkelijker los te laten kun je ze opschrijven, alles wat je opgeschreven hebt kun je nalezen, hoef je dus niet te onthouden en kun je dus loslaten.

  • Meditatie

De voordelen van mediteren zijn dat je minder stress hebt, beter slaapt, minder angst    hebt, je je beter kunt concentreren en dat je meer in balans bent. Plan dus dagelijks een meditatie momentje in, begin klein met bijvoorbeeld 5 minuten    en bouw dat rustig op. Om te leren mediteren kun je beginnen met een simpele meditatieoefening zoals hieronder staat beschreven maar je kunt ook heel veel meditatieoefeningen vinden op YouTube, de Appstore of Play Store. Een simpele meditatieoefening:

Zoek een ruimte uit waar je rustig even kunt zitten of liggen en waar je niet gestoord wordt. Hier ga je in een comfortabele houding zitten of liggen. Richt je op je ademhaling, sluit je ogen en adem diep in door je mond, houd de adem even vast en adem dan weer uit door de neus. Herhaal dit een aantal maal en je zult merken dat dit meer ruimte brengt tussen je gedachten.

Ga nu met je aandacht naar je voeten. Voel het contact met de aarde. Span alle spieren in je voeten een keer aan, houd even vast en laat los. Zo loop je je hele lichaam af: onderbenen, bovenbenen, billen, buik, rug, borst, handen, onderarmen, bovenarmen, schouders, nek/hals, hoofdhuid en gezicht. Nu span je nog een keer je hele lichaam aan en laat het op een uitademing los. Adem weer een paar keer diep in en uit.

Please follow and like us: